10. Zet een buddy programma op
Nieuwe medewerkers geven aan dat een buddy een van de belangrijkste succesfactoren is voor een positieve onboarding ervaring.
9. Maak een blauwdruk voor de onboarding binnen afdelingen
Cijfers liegen niet. We zien dat de waardering van nieuwe medewerkers voor de onboarding met een heel punt omhoogschieten als de onderdelen van het onboardingprogramma op elkaar zijn afgestemd.
8. Help jullie managers om het beter te doen
Zul je net zien, heb jij een superstrakke onboarding journey gerealiseerd, blijkt dat de managers je niet volgen. Wat kun je daaraan doen?
7. Maak tijd voor verbinding
Is verbinding dan een probleem? Ja, helaas wel. Onderzoek van Gallup laat dit opnieuw zien.
6. Tem de informatie tsunami
Als nieuwe medewerker wordt je bij veel organisatie overspoeld met informatie. Hoe zorg je ervoor dat je nieuwe medewerkers zich niet overwhelmed voelen?
5. Breng de complete onboarding journey in kaart
Het kost je wat tijd en inspanning, maar je gaat al snel de voordelen ervan inzien.
4. Zet behoeften om in doelen per onboarding fase
Als je goed begrijpt wat de behoefte is van je nieuwe medewerkers, kun je daar je onboarding activiteiten op afstemmen.
3. Wat een goede onboarding is? Vraag het ze zelf!
Veel onboarding programma’s zijn opgezet vanuit het perspectief van de organisatie. De organisatie dicteert de volgorde van activiteiten, het tempo en de inhoud. Is dat bij jullie ook zo?
2. Als het belang duidelijk is, ontstaat er draagvlak
De onboarding kan alleen maar slagen als er een stevig draagvlak is voor onboarding binnen jullie organisatie.
1. Stel een sterk team op voor onboarding
Voor een goede onboarding heb je een sterk team nodig met diverse competenties. Door mensen uit diverse afdelingen samen te brengen, begint hiermee ook al de verbinding in jullie onboarding programma.