11. Lever tools voor een startsessie met het werkteam
Onboarding Hack #11
Medewerkers brengen over het algemeen de meeste tijd door met directe collega’s. Een goede start in dit werkteam kan de onboarding voor nieuwe medewerkers maken of breken.
Een nieuwe collega in het team
Het team zelf ondergaat ook een grote verandering wanneer er een nieuwe collega bij komt. Een nieuwe start maken is niet alleen voor de nieuwe medewerker nodig, maar ook voor de rest van het team. In de praktijk blijkt dat de leiders van een team hierbij best wel wat hulp kunnen gebruiken en in de meeste gevallen daar ook voor open staan. Mooie kans dus om als onboarding team hiervoor een oplossing aan te bieden.
Startsessie voor een nieuwe collega
Hieronder tref je een aantal elementen aan die een plek verdienen in de startsessie:
Kennismaking
Welke kennis en ervaring breng je in
Teamdynamiek
Complimenten
Samen lachen
1.
Kennismaking
Het begint natuurlijk al met de namen van alle teamleden. Daarnaast is het ook goed om meer over elkaars persoonlijke belevingswereld te weten. Misschien ontdek je hierin wel overeenkomsten, bijvoorbeeld dat er meerdere collega’s graag padellen of in het weekend naar een filmhuis gaan.
Persoonlijke informatie kan ook helpen om elkaar beter te begrijpen. Een vader met kleine kinderen wil misschien niet na 5 uur vergaderen, omdat hij de kinderen moet ophalen bij de opvang. Als je dat weet van elkaar, kun je hier beter rekening mee houden.
>> Tools van Yes! We Connect: profiel maken met voorkeuren en kennismakingsquizzen
2.
Welke kennis en ervaring breng je in
Tijdens de startsessie kun je elkaar snel inzicht geven in ieders kennis en ervaring. De nieuwe medewerker weet dan welke collega aanspreekbaar is op een bepaalde expertise. Daarnaast is het mooi dat het team ontdekt welke nieuwe kennis en ervaring de startende collega meebrengt voor het team.
>> Tool van Yes! We Connect: Schatgraven, een interview waarin je ervaringen en drijfveren ontdekt.
3.
Teamdynamiek
De nieuwe medewerker zal nieuwsgierig zijn naar de manier van samenwerken onderling. Het is belangrijk om daarover op de hoogte te zijn. Vraag daarnaast ook actief naar de voorkeuren van de nieuwe medewerker, misschien kan het team zich daaraan aanpassen of zelfs iets interessants van leren.
Zo doen we dat hier
Veel zaken zijn expliciet, zoals bijvoorbeeld het wekelijkse overleg en de verdeling van rollen. Maar vaak zijn er ook onzichtbare afspraken en manieren, die over de tijd zo zijn gegroeid. Hoe meer van dit soort elementen op tafel komen, des te fijner het is voor de nieuwe collega.
En wat vind jij fijn?
Vraag de nieuwe medewerker naar wat die gewend is. Misschien krijgt het team nog interessante inzichten om de samenwerking te verbeteren. Of je kunt rekening houden met de nieuwe medewerker op dit punt.
>> Tools van Yes! We Connect: Team map, breng jullie huidige en gewenste samenwerking in kaart.
4.
Complimenten
Zet meteen een positieve toon voor de samenwerking en geef elkaar één of meerdere complimenten. Dit doen we sowieso al veel te weinig en dit is een uitgelezen kans om dat te doen!
>> Tools van Yes! We Connect: Complimenten kaarten, vol ideeën voor complimenten. Kies de best passende uit voor jouw collega’s.
5.
Samen lachen
Rond de startsessie met je nieuwe medewerker af met een quiz of andere leuke activiteit waarbij de kans op lachen groot is. Hiervoor hebben we met Yes! We Connect een muziekquiz ontwikkeld: JUKE. De favoriete nummers van de teamleden komen voorbij. Ook vertel je elkaar waarom dit je favoriete nummer is. Extreem verbindend, omdat er veel gelachen (en meegezongen) wordt en er vaak grappige verhalen worden uitgewisseld.
>> Tool van Yes! We Connect: JUKE muziekquiz
Case
Startsessie van het communicatie team van The Ocean Cleanup
Voor deze bijzondere organisatie mochten we een sessie online hosten waarbij 2 nieuwe collega’s aansloten die net een paar weken in dienst waren. We volgden de bovenstaande aanpak.
Tijdens de bespreking van de teamdynamiek kwam ter sprake dat de nieuwe medewerkers vonden dat iedereen wel heel erg veel werkte en altijd bereikbaar was. Hun ervaring was dat elke e-mail die ze uitstuurden binnen 10 minuten meerdere reacties kreeg, ook buiten werktijden. Ze vroegen zich af wat de verwachting was, omdat ze het gevoel hadden nooit genoeg te kunnen doen. Dit werd een interessant gesprek over werktijden, reactietijden en verwachtingen binnen dit globale team, waarin er altijd wel ergens op de wereld iemand aan het werk is.
Conclusie
Maak het voor managers en werkteams makkelijk om een goede startsessie op te zetten met hun nieuwe collega(‘s).
Lever een handige toolbox aan om een goede startsessies te faciliteren.
Begin met de meest enthousiaste teams: als het werkt, zullen de andere teams volgen.
Hulp nodig?
Bij Yes! We Connect hebben we de tools voor je klaarstaan. Samen maken we deze passend maken voor jullie organisatie. Neem vooral contact met ons op als je hiermee aan de slag wilt gaan.
“Onboarding Hacks” is een serie blogs van onze onboarding expert Frank Philips.
Deze blogserie bestaat uit 22 Hacks waarin elke keer één onderwerp centraal staat. De hacks komen voort uit ons werk aan de onboarding programma’s voor diverse grote organisaties. Het doel achter elke hack is om meer verbinding te realiseren in de onboarding. Doe er vooral je voordeel mee!
Om de 2 weken verschijnt er een nieuwe hack. Wil je niks missen meld je dan aan voor onze onboarding inspiratie updates.
Ben je geïnteresseerd geraakt in wat wij met Yes! We Connect kunnen doen om de kracht van verbinding in jullie onboarding te brengen? Neem dan contact met ons op.