Maak tijd voor verbinding #7
Als we verbinding ervaren, gaat de energie stromen. Mensen die zich verbonden voelen met elkaar, werken beter samen. En als daarbij komt dat mensen zich verbonden voelen met de doelen die de organisatie nastreeft, dan geeft dat een extra boost aan hun inspanningen. Dat is de kracht van verbinding. Goed voor het welzijn van mensen en goed voor de bedrijfsresultaten. Nu alleen nog even tijd maken voor verbinding in de overvolle onboarding agenda.
Is verbinding maken dan een probleem?
Ja, helaas wel. Onderzoek van Gallup laat dit zien. Hieronder de uitkomsten voor Europa (2023) over de betrokkenheid van medewerkers en de effecten op hun welzijn.
Voor Nederland specifiek geldt dat een magere 14% van de mensen echt betrokken is en floreert op het werk (en 86% dus niet). In Nederland geeft 29% van de mensen aan dagelijks stress te ervaren op het werk. Er is dus nog heel wat werk te verzetten en dat begint bij de onboarding.
Wat is het effect van verbinding in de onboarding?
Bradley Staats, Francesca Gino en Dan Cable onderzochten diverse manieren om de onboarding van nieuwe medewerkers op te zetten. Uit hun onderzoek blijkt dat investeren in verbinding tijdens de onboarding een significant effect heeft op het behoud (retentie) van nieuwe medewerkers.
Wat ze deden was een A, B, C-test opzetten voor de onboarding van een groot klantcontact centrum. De A-groep kreeg alleen een training (inwerken). De B-groep kreeg daarnaast ook een teambuilding event aangeboden. De C-groep kreeg een extra programma aangereikt vol verbinding en aandacht voor wat de nieuwe medewerker belangrijk vindt.
Conclusie: het A- en B-programma scoorde even goed. Maar bij de C-groep was het retentiepercentage 33% beter. Met andere woorden: van de C-groep bleef 33% meer nieuwe medewerkers behouden na een half jaar.
Hacken maar!
Hier is een stappenplan om te komen tot meer verbinding in de onboarding:
1. Maak tijd vrij. Dat betekent een aantal dingen niet meer doen. ✂️
Stop met de langdradige opening door de directeur (we geven hem een andere, meer verbindende rol)
Stop met die saaie presentaties over historie, afdelingen, businessmodellen en de strategie (dat kan korter en veel interactiever)
Stop met al die sprekers die komen vertellen wat hun afdeling doet (dat gaan we de nieuwe medewerkers zelf laten uitzoeken)
Gooi de volgende onderdelen definitief uit de introductiedag: uitleg van regels en procedures, de training over vooroordelen, het blok over learning & development, de introductie van de OR… (gaan we allemaal digitaal aanbieden).
2. Zorg voor een veilige sociale omgeving. 💞
Dit doe je door nieuwe medewerkers te bewijzen dat je ze waardeert voor wie ze zijn. Met al hun unieke elementen en eigenaardigheden. Geef daar ruimte voor vanaf het eerste moment. Hierbij is het ook heel belangrijk dat de manager of buddy de nieuwe medewerkers ontvangt en even de tijd neemt om de nieuwe medewerker op te vangen en wegwijs te maken.
3. Maak kennis met elkaar. 👋
Gebruik daar de vrijgekomen tijd van punt 1 voor.
Kennismaken met de manager en buddy – gelijk om half 9 op de eerste werkdag
Kennismaken met het werkteam – ook op de eerste werkdag, bijvoorbeeld tijdens de koffie of lunch
Leer de andere nieuwe medewerkers kennen – plan in de eerste week van de nieuwe medewerkers de introductiedag
Ontmoet leiders en belangrijke sleutelfiguren in de organisatie – dit kan ook mooi gecombineerd worden met de introductiedag
Bouw het interne netwerk van de nieuwe medewerkers geleidelijk uit door afspraken in te plannen met belangrijke collega’s
Stel de nieuwe medewerkers voor tijdens afdelingsbijeenkomsten
4. Leer elkaar ook kennen als professional. 🤝
Wat brengt de nieuwe medewerker mee aan kennis, inzichten en ervaringen? En voor welke kennis en inzichten moet de nieuwe medewerker bij wie zijn? Elkaar leren kennis als professional verbindt ook.
5. Ontdek elkaars waarden en doelen (missie, purpose). 🎯
Zoek hiervoor de interactie met elkaar op:
Laat de nieuwe medewerkers ervaren wat de waarden van de organisatie zijn
Wat zijn de waarden van je nieuwe medewerkers?
In hoeverre sluiten ze bij elkaar aan?
Ga op dezelfde manier ook interactie aan over de doelen. Wat zijn de doelen? Waarom? Wat vinden de nieuwe medewerkers ervan? Spreken ze aan? Waarom wel/ niet?
6. Smeed een team van de lichting nieuwe medewerkers. 🫶
Door de onboarding gezamenlijk te beleven kan de groep nieuwe medewerkers uitgroeien tot een heus support team. Met vragen en onzekerheden kunnen ze bij elkaar terecht. En dit is natuurlijk ook een mooie start van het interne netwerk, kris kras door de hele organisatie heen.
Het resultaat van verbinding
Vanuit het perspectief van de nieuwe medewerker is het resultaat een goed gevoel bij de nieuwe organisatie. Dat gevoel bestaat uit:
Yes! Ik word gezien.
Yes! Ik heb leuke collega’s.
Yes! Ik kan bijdragen.
Vanuit het perspectief van de organisatie is het resultaat:
bevlogen nieuwe medewerkers,
met een support groep van collega’s door de hele organisatie,
die echt begrijpen wat er van hen verwacht wordt.
Verbinding in onboarding zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers zich thuis gaan voelen en sneller een zinnige bijdrage leveren. Hierdoor blijven ze langer behouden voor de organisatie.
Ben je geïnteresseerd geraakt in wat wij met Yes! We Connect kunnen doen om de kracht van verbinding in jullie onboarding te brengen? Neem dan contact met ons op.
“Onboarding Hacks” is een serie blogs van onze onboarding expert Frank Philips.
Deze blogserie bestaat uit 22 Hacks waarin elke keer één onderwerp centraal staat. De hacks komen voort uit ons werk aan de onboarding programma’s voor diverse grote organisaties. Het doel achter elke hack is om meer verbinding te realiseren in de onboarding. Doe er vooral je voordeel mee!
Om de 2 weken verschijnt er een nieuwe hack. Wil je niks missen meld je dan aan voor onze onboarding inspiratie updates.