9. Maak een blauwdruk voor de onboarding binnen afdelingen
Onboarding Hack #9
Cijfers liegen niet. We zien dat de waardering van nieuwe medewerkers voor de onboarding met een heel punt omhoogschieten als de onderdelen van het onboardingprogramma op elkaar zijn afgestemd.
Eigenlijk best logisch toch? Maar vaak zijn onboarding teams terughoudend om door te pakken op de afstemming van de onboarding met business units of afdelingen.
Wat houd je tegen?
Als ik deze vraag stel, krijg ik een of meer van onderstaande reacties:
“Dit is niet mijn verantwoordelijkheid.”
“Afdelingen willen hun eigen plan trekken.”
“Het is veel en complex en onoverzichtelijk…”
…en waarom zou je het dan toch moeten doen?
Als je als onboarding team de verantwoordelijkheid voelt om ervoor te zorgen dat nieuwe medewerkers een top ervaring hebben tijdens de onboarding, dan hoort daar ook bij dat je zorgt voor afstemming met de afdelingen.
👉 Soepel doorlopende ervaring. Medewerkers waarderen dit enorm.
👉 Gelijke ervaring binnen diverse afdelingen. Dan weet iedereen wat de onboarding inhoudt en krijg je geen scheve gezichten.
👉 Dubbeling van informatie voorkomen. Ook iets dat nieuwe medewerkers erg waarderen.
Case
Zuyderland betrekt alle leidinggevenden bij onboarding
In de zorg is behoud van medewerkers top-prioriteit. Maar in een grote organisatie als Zuyderland blijft het een uitdaging om genoeg aandacht, tijd en energie vrij te maken voor een goede onboarding. En een verbindende introductiedag is niet genoeg om echt het verschil te maken.
Samen met Zuyderland hebben we bijeenkomsten georganiseerd voor leidinggevenden van verschillende niveaus. Hierin stond het belang van onboarding centraal en werden onderling ervaringen en tips uitgewisseld voor de onboarding van nieuwe zorgmedewerkers. Ook werd hier de link gelegd tussen wat centraal wordt gerealiseerd en wat de verwachting is van de decentrale onboarding. Dit gaf iedereen veel duidelijkheid en inzichten om het beter te doen.
De opzet van het programma was in lijn met het programma van de introductiedag. Hierdoor werden de leidinggevenden gelijk ook enthousiast gemaakt voor deze opzet, zodat nog meer nieuwe medewerkers de tijd en ruimte krijgen om deel te nemen aan de introductiedag.
Hoe kun jij hiermee aan de slag?
Ga op een andere manier te werk dan bij de realisatie en uitvoering van het organisatie-brede deel.
Onderstaande aanpak kan je hierbij helpen:
Organiseer een bijeenkomst met alle onboarding verantwoordelijken van de afdelingen.
Tijdens de bijeenkomst laat je iedereen kennismaken met elkaar.
Vervolgens bespreek je ieders aanpak.
Hieruit haal je als groep de best practises (wat vinden wij met elkaar de beste/ slimste aanpak).
Pak de complete onboarding journey erbij en plot de gekozen best practises hierin.
Vraag de afdelingen om de best practises te implementeren. Wat hebben ze hiervoor nog nodig? Misschien kun je daarin als onboarding team voorzien.
Kom na een maand of 4 weer samen en neem de ervaringen met elkaar door.
Inventariseer wat gemeenschappelijk vragen en uitdagingen zijn. Bedenk samen oplossingen en vraag de afdelingen om deze te implementeren. Hierbij kun je als onboarding team natuurlijk helpen.
Blijf regelmatig samenkomen om af te stemmen hoe het loopt en welke verbeteringen nodig zijn.
Je zult zien dat deze aanpak zorgt voor een betere waardering van de onboarding door jullie nieuwe medewerkers en tegelijkertijd een is dit ook een impuls voor de onderlinge verbinding rondom het thema onboarding. Je leert en ontwikkelt samen. Dat geeft energie!
We zijn benieuwd naar je mening!
Hulp nodig?
We helpen graag! Op het punt van het afstemmen met afdelingen en business units hebben we nog een aantal leuke succesverhalen te delen met je. Neem contact met ons op als je hier ook mee aan de slag wilt gaan. Of kom bij ons langs voor kennis en inspiratie. De Meet-Ups die we organiseren bij ons op kantoor zijn elke keer weer heel inspirerend en waardevol. Wil ook eens aansluiten? Check hier de aankomende meet-ups: Kennis Events
“Onboarding Hacks” is een serie blogs van onze onboarding expert Frank Philips.
Deze blogserie bestaat uit 22 Hacks waarin elke keer één onderwerp centraal staat. De hacks komen voort uit ons werk aan de onboarding programma’s voor diverse grote organisaties. Het doel achter elke hack is om meer verbinding te realiseren in de onboarding. Doe er vooral je voordeel mee!
Om de 2 weken verschijnt er een nieuwe hack. Wil je niks missen meld je dan aan voor onze onboarding inspiratie updates.
Ben je geïnteresseerd geraakt in wat wij met Yes! We Connect kunnen doen om de kracht van verbinding in jullie onboarding te brengen? Neem dan contact met ons op.