15. Geef jullie nieuwe medewerkers een uitdaging

Onboarding Hack #15

interactieve uitdaging voor nieuwe medewerkers

Nieuwe medewerkers ervaren de onboarding vaak als saai
Ze moeten veel informatie tot zich nemen in de vorm van presentaties, video’s, e-learnings of documenten lezen. Dat is jammer, want het kan veel beter, verrassender en vooral… uitdagender. En dat zorg niet alleen voor een betere beleving bij de nieuwe medewerker, maar ook voor een betere opname van de informatie, die je als organisatie wilt overbrengen; dubbel winst dus!

De Yes! We Connect toolbox vol interactieve werkvormen
We hebben over de jaren heen een heel assortiment aan unieke tools en interactieve werkvormen ontwikkeld. Er komen ook steeds weer nieuwe varianten en werkvormen bij, want elke organisatie waar we voor mogen werken komt ook weer met eigen en unieke zaken die goed overgebracht moeten worden.

Hieronder tref je een aantal voorbeelden van interactieve werkvormen uit ons assortiment die goed werken in onboarding programma’s.


1.

Samenhang in beeld

Uitdaging: Hoe werkt het hier?

Een van de grootste uitdagingen voor nieuwe medewerkers is inzicht krijgen in hoe de organisatie functioneert. Wat is de structuur? Wie is waarvoor verantwoordelijk? Hoe werk je met elkaar samen? Wie moet je waarbij betrekken?

Werkvorm: Samenhang in Beeld 🗺️

Nieuwe medewerkers creëren met elkaar inzicht in de organisatiestructuur via een interactieve groepsoefening. Om beurten plaatsen ze een fotosticker van zichzelf op een praatplaat met de organisatieonderdelen. Ze vertellen daarbij over hun rol, en tekenen verbindingen tussen afdelingen die samenwerken. Leidinggevenden lopen rond en beantwoorden vragen, die al doende ontstaan. Interessant ook om de leidinggevenden achteraf te vragen welke inzichten zij nog hebben opgedaan door hierbij te zijn ;)

Onboarding werkvorm samenhang in beeld

2.

Proces puzzel

Uitdaging: Hoe verloopt het productieproces?

Deze vraag speelt natuurlijk bij productiebedrijven, maar kan ook voor andere sectoren van belang zijn (denk aan: dienstverlening aan zakelijke klanten, een bank, een zorginstelling). Grofweg kun je er wel een voorstelling van maken, maar als je voor de organisatie gaat werken, wil je het preciezer weten.

Werkvorm: Proces puzzel 🧩

De belangrijkste stappen van het productieproces zijn op aparte kaarten gezet. Ga nu met de nieuwe collega’s vanuit diverse delen van de organisatie aan de slag om ze op de juiste volgorde te krijgen. Wat komt er eerst en wat volgt dan.

Geef de groepen een of twee hulplijnen. Bijvoorbeeld een vraag stellen aan een productieleider, die je op het goede pad zet. Door de puzzel zelf te leggen, blijft de volgorde van stappen en overige details veel beter bij.

Het is natuurlijk helemaal te gek om vervolgens de productielocatie(s) te bezoeken en het proces met eigen ogen te zien. Dan valt alles helemaal op zijn plek.


3.

Tour langs de afdelingen

Uitdaging: Wat doen de verschillende afdelingen?

In organisaties met veel kenniswerkers, denk aan ministeries, overheidsinstanties, instellingen etc. zijn de benamingen van afdeling vaak heel exotisch, wollig en soms zelfs komisch. Voor een nieuwe medewerker is het lastig om te begrijpen wat ze precies doen.

Werkvorm: Tour langs de afdelingen 🧭

Maak een roulatieschema waarbij je nieuwe medewerkers steeds op zoek laat gaan naar een andere locatie in jullie pand, op jullie campus of in de stad. Op elke plek presenteert een expert uit jullie organisatie een innovatief of vernieuwend concept, project of aanpak. Door de beweging van plek naar plek en de vlotte presentaties houd je de energie hoog en kun je toch veel overbrengen.

Na het bezoek aan een afdeling krijgt de groep een puzzelstuk mee waarmee ze uiteindelijk bij terugkomst de organisatiestructuur compleet kunnen uitleggen.

onboarding puzzel tour afdelingen
onboarding puzzeltour langs de afdelingen

4.

Ken je klant quiz

Uitdaging: Wat houdt onze klanten bezig?

Nieuwe medewerkers hebben een eerste idee van wie de klanten van de organisatie zijn. Om echt bij te kunnen dragen, moeten ze ook begrijpen wat de klanten bezig houdt. Wat vinden ze belangrijk? Wat houdt ze bezig? Waar liggen de kansen?

Werkvorm: Ken je klant Quiz 🎲

Door deze quiz kan iedereen zich beter verplaatsen in wat klanten belangrijk vinden. Vooraf zijn er interviews opgenomen met klanten. Ze hebben reacties gegeven op de vragen over wat echt belangrijk is voor hen en hoe ze tegen de markt en jullie product en dienstverlening aankijken. Deze interviews zijn versneden tot korte clips. De clip stopt telkens kort voor het einde… Wat denk je dat de klant nu gaat zeggen… Antwoord A, B of C?

Zo breng je op een speelse manier “the voice of the customer” in het onboarding programma.

ken je klant quizvraag
ken je klant quiz

5.

Innovation challenge

Uitdaging: Hoe betrek je nieuwe mensen?

Jullie nieuwe medewerkers willen graag bijdragen, meedraaien, van waarde zijn. Dat kan in het begin nog lastig zijn. Waarin zij in ieder geval kunnen uitblinken is een andere kijk op de zaak, onbevangen, zonder veel voorinformatie en bagage.

Werkvorm: Innovation Challlenge 💡

Bij deze werkvorm maken we optimaal gebruik van de verse (en dus nog onbedorven) perspectieven van de nieuwe medewerkers.

Laat ze innovaties bedenken voor de uitdagingen van jullie doelgroep(en). Na een eerste verkenning van de problematiek begint het brainstormen. In groepen werken de nieuwe medewerkers van idee naar oplossing. Ze kiezen met elkaar hun meest kansrijke en/of aansprekende oplossing.

Aan het eind van de dag presenteren ze hun innovaties aan de directeur. En dat is ook voor de directeur een energieke ervaring.

onboarding innovatie challenge
onboarding innovatie challenge pitches

Combineer er vrolijk op los

Bovenstaande interactieve werkvormen zijn prima met elkaar te combineren.
Als voorbeeld:

  • Begin met het inzicht in het grote plaatje; Samenhang in beeld.

  • Vervolgens breng je “the voice of the customer” in het programma met de Ken je klant quiz.

  • Uiteindelijk laat je de groep een innovation challenge doen, rondom een van de uitdagingen uit de Ken je klant quiz.

Dit wordt de beste introductiebijeenkomst EVER!


Nieuwsgierig naar meer interactieve werkvormen voor jullie onboarding?

Plan een onboarding inspiratie halfuurtje met onze happy connector en onboarding specialist Frank.

Hij kan je precies vertellen hoe je informatie en interactie met elkaar kunt afwisselen en hoe zorgt voor de juiste balans. Hij kan je nog veel meer vertellen over de werkvormen in onze toolbox en bovendien barst hij van de tips, tricks, best practices en cases uit alle sectoren.

Onboarding inspiratie halfuurtje

 

“Onboarding Hacks” is een serie blogs van onze onboarding expert Frank Philips

Deze blogserie bestaat uit 22 Hacks waarin elke keer één onderwerp centraal staat. De hacks komen voort uit ons werk aan de onboarding programma’s voor diverse grote organisaties. Het doel achter elke hack is om meer verbinding te realiseren in de onboarding. Doe er vooral je voordeel mee!

Regelmatig verschijnt er een nieuwe hack. Wil je niks missen meld je dan aan voor onze onboarding inspiratie updates.

Ben je geïnteresseerd geraakt in wat wij met Yes! We Connect kunnen doen om de kracht van verbinding in jullie onboarding te brengen? Neem dan contact met ons op of plan een onboarding inspiratie halfuurtje.

 
Volgende
Volgende

14. Hoe maken nieuwe medewerkers verbinding als iedereen online is?