2. Als het belang duidelijk is, ontstaat er draagvlak
Onboarding Hack #2
Natuurlijk wil je een onboarding programma dat echt indruk maakt. Een fantastisch welkom voor jullie nieuwe medewerkers.
Een verbindende ervaring. Waarin de beloften die zijn gemaakt in het wervingstraject gelijk worden waargemaakt. Een onderdompeling in de cultuur, vlotte kennismaking en een naadloze ervaring als het gaat om laptops, toegang krijgen en het inwerken op diverse niveaus. Dat kan alleen maar slagen als er een stevig draagvlak is voor onboarding binnen jullie organisatie.
Vergelijk het met deze skyline van New York. Je ziet de gebouwen hier schitteren in de zon, maar ze blijven zo mooi staan vanwege het fundament onder de grond. Inmiddels onzichtbaar, maar zonder dat fundament blijft het niet staan.
Uitdaging: Waar moeten we beginnen om een goede onboarding te realiseren?
Bij het fundament dus, het draagvlak. En dat is iets minder tastbaar dan bij de bouw van een wolkenkrabber. Draagvlak voor onboarding bestaat in ieder geval uit:
Inzicht in het belang van onboarding
Een business case voor onboarding
Steun van de directie
Steun van het management
Steun van de rest van de organisatie
Inzicht in de voortgang en resultaten
Voor het eerste punt ga je met allerlei mensen in de organisatie in gesprek. Waarom vinden zij het belangrijk dat de onboarding goed in elkaar zit? Wat is het belang voor de organisatie? Door dit te doen, werk je meteen ook aan de punten 3, 4 en 5. Als je iedereen in een vroeg stadium betrekt, krijg je gelijk steun voor je project.
Onboarding hack: Maak het belang van onboarding duidelijk
Na de diverse interviews, kun je het belang van onboarding voor jullie organisatie in kaart gaan brengen. Onderstaand schema geeft een handig denkkader hiervoor.
De genoemde activiteiten linken aan het standaardwerk over onboarding met het 4C model van Talya Bauer (inmiddels geupdate naar 6C): New Employee Onboarding Framework.
Zij benoemt hierin: Compliance, Clarification, Confidence, Connection, Culture, Checkback. Zelf gebruik ik liever de omschrijvingen zoals hierboven 😉.
Stel de business case op
De volgende stap is om een business case op te stellen voor jullie onboarding. In deze business case beschrijf je:
de huidige situatie van jullie onboarding en welke kosten dit voor de organisatie meebrengt,
de ideale situatie van jullie onboarding en wat de kosten dan zouden zijn,
de investering (mensen en middelen), die nodig is om van de huidige naar de ideale situatie te komen.
Ook hiervoor hebben we een handig hulpmiddel gemaakt, namelijk de ROI calculator voor onboarding.
Als je hiermee aan de slag gaat ontdek je al snel dat investeren in een goede onboarding loont! Als organisatie investeer je veel tijd en geld in het werven van nieuw talent. Dan is het niet meer dan logisch om ook te investeren in de onboarding van die talenten. Anders moet je (een veelvoud van) die investering opnieuw doen in de werving.
Door het belang van de onboarding op deze manier inzichtelijk te maken, leg je een stevig fundament voor je programma.
“Onboarding Hacks” is een serie blogs van onze onboarding expert Frank Philips.
Deze blogserie bestaat uit 22 Hacks waarin elke keer één onderwerp centraal staat. De hacks komen voort uit ons werk aan de onboarding programma’s voor diverse grote organisaties. Het doel achter elke hack is om meer verbinding te realiseren in de onboarding. Doe er vooral je voordeel mee!
Om de 2 weken verschijnt er een nieuwe hack. Wil je niks missen meld je dan aan voor onze onboarding inspiratie updates.
Ben je geïnteresseerd geraakt in wat wij met Yes! We Connect kunnen doen om de kracht van verbinding in jullie onboarding te brengen? Neem dan contact met ons op.