Spotlight op jullie nieuwe medewerkers

Spotlight op de organisatie - information overload

De afgelopen jaren mochten we bij tientallen organisaties in de onboardingkeuken meekijken. Wat me dan opvalt is dat onboardingprogramma’s over het algemeen te typeren zijn als een informatie tsunami. Het doel lijkt om in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk informatie uit te storten over de nieuwe medewerkers. Het is goed te begrijpen dat dit gebeurt, maar effectief is het niet.


Authenticiteit is de sleutel

Dan Cable, Francesca Gino en Bradley Staats deden onderzoek naar diverse manieren om de onboarding van nieuwe medewerkers op te zetten. In een grote organisatie maakten ze drie groepen die ieder een andere onboarding aanpak volgden:

  • A – de informatie tsunami met veel presentaties en trainingen

  • B – de wij-gevoel onboarding met veel nadruk op het trots-gevoel op de organisatie

  • C – de spotlight-op-de-nieuwe-medewerker aanpak met aandacht voor ieders unieke inbreng

En wat bleek, bij de C-groep was het retentie percentage 33% beter dan bij groep A en B. Met andere woorden, van de C-groep bleef 33% meer nieuwe medewerkers behouden na een half jaar.

Check het hele artikel hier.


Uit de praktijk – bouwadviesbureau

Een groot bouwadviesbureau vertelde me dat ze regelmatig afgestudeerden van de technische universiteit in dienst nemen. Vanwege de grote vraag van klanten is er eigenlijk nooit tijd voor de onboarding.

De jonge bouwkundig ingenieurs worden vanaf hun eerste dag ingezet voor klantwerk en zijn zo direct facturabel. Keerzijde is dat het regelmatig voorkomt dat collega’s pas na een jaar ontdekken dat het afstudeeronderzoek van de jonge ingenieur bijzonder veel relevantie heeft voor een groot deel van de klanten. Bij een slimme inzet van zijn of haar expertise zou de jonge ingenieur nog veel meer impact kunnen maken.


Hoe kun je hiermee aan de slag gaan voor jullie onboardingprogramma?

Spotlight op jullie nieuwe medewerkers

Met het voorgaande in het achterhoofd kom je tot een andere opzet van de onboarding. Zet je nieuwe medewerkers centraal en vraag je af wat zij nodig hebben om een maximale bijdrage te leveren. Hier kun je ze zelf naar op zoek laten gaan. En dat begint met aandacht voor kennismaking.

  • Wie is de nieuwe medewerker, als mens en als professional?

  • Waar loop ie warm voor?

  • Waar wil zij of hij graag aan bijdragen?

  • En hoe breng je dit in lijn met de doelen van de organisatie?

De antwoorden op deze vragen kun je met een goed ontwerp van je introductiebijeenkomst naar boven toveren. Laatste stap is om al deze antwoorden te bundelen om met de rest van de organisatie te delen.


Wil je ook de spotlight op jullie nieuwe medewerkers zetten?

Check dan onze online ronde tafel sessie:

Als je nu meteen meer over wilt weten, kun je altijd contact met me opnemen. Dan kunnen we kijken wat jullie onboardingprogramma nog beter kan maken.

Spreek je snel!
Groet, Frank

 
Vorige
Vorige

Wat willen nieuwe medewerkers echt?

Volgende
Volgende

Blended Onboardingstraject voor een Big 4 Accountancy Firm