Je mag hier jezelf zijn

Over de relatie tussen diversiteit, inclusiviteit en onboarding

Veel organisaties proberen zich op dit moment te onderscheiden op de thema’s diversiteit & inclusiviteit en onboarding. Voor medewerkers zijn deze thema’s heel relevant bij de keuze voor een werkgever. En als je dan als werkgever aangeeft dat diversiteit & inclusiviteit belangrijke waarden zijn, dan wil ik dit als medewerker ook gelijk ervaren. Tijdens de onboarding of introductieperiode dus.

In dit blog lees je hoe je diversiteit & inclusiviteit doortrekt in de onboarding van jullie organisatie.

Het onboarding proces of de introductieperiode van een nieuwe medewerker bestaat uit een aantal activiteiten:

  • Toegang tot systemen en middelen

  • Inwerken

  • Verbinding maken met de organisatiecultuur en de doelen

  • Elkaar leren kennen

  • Warm welkom

Het doel van deze activiteiten is dat de nieuwe medewerker snel aan de slag kan en zich thuis gaat voelen binnen het team en de organisatie.

Meer weten over de impact van onboarding? Check het E-book Onboarding: maak de business case.


Diverstiteit, inclusiviteit en onboarding

De relatie tussen diversiteit, inclusiviteit en onboarding zit op het punt dat je wilt dat nieuwe mensen zich snel thuis voelen in je organisatie. En als dat lukt, kan je nieuwe medewerker zijn beste zelf inzetten voor jouw organisatie. De loyaliteit en betrokkenheid van medewerkers die zich thuis voelen in je organisatie zijn hierdoor hoger dan gemiddeld. Daar zit de winst!


Thuis voelen

Maar wat kun je nou doen om een nieuwe medewerker zich thuis te laten voelen? Trek hiervoor eens de parallel met de privésfeer. Wat doe je om iemand die bij je thuis op bezoek komt op zijn gemak te stellen? Je zet je beste beentje voor toch? Je bent net wat vriendelijker en socialer. Je biedt gelijk iets te drinken aan. Koffie, thee of iets anders. En er ontstaat een gesprek, vanuit oprechte interesse in elkaar. “Hoe gaat het met je?” of “Hoe is het toch met…?”. Je legt de aandacht bij de ander, zodat diegene zich op zijn of haar gemak voelt. Je mag hier jezelf zijn, dat is de boodschap. 


Hoe zorg je voor diversiteit en inclusiviteit in je onboarding programma?

In het onboarding proces van organisaties lukt het niet altijd om mensen zich snel thuis te laten voelen. Een belangrijke aanwijzing hiervoor is bijvoorbeeld een hoge uitstroom binnen 6 maanden. Nieuwe medewerkers worden niet altijd netjes welkom geheten, er is vaak geen tijd voor een eerste praatje met het team of er wordt direct begonnen met het wasstraatprotocol (wij gaan hem of haar wel eens even overspuiten in onze bedrijfskleuren). Zou je dat met je bezoek thuis ook zo doen?

Geef mensen de ruimte om zichzelf te zijn en dat te laten zien. Dan voelen ze zich sneller thuis.

Begin bij het begin.

10 tips om te zorgen dat iedereen zich thuis kan voelen binnen jouw organisatie:

  1. Neem voor de eerste werkdag contact op om uit te leggen hoe de eerste dag eruit gaat zien.

  2. Geef nieuwe medewerkers voor de eerste werkdag inzicht in wie de nieuwe collega’s zijn.

  3. Informeer de organisatie over de komst van een nieuwe medewerker en wat zijn/ haar rol is.

  4. Plan met je team een welkomstsessie in met de nieuwe medewerker op de eerste dag.

  5. Plan afspraken in voor je nieuwe medewerker met mensen buiten het team.

  6. Wacht nieuwe medewerkers bij de receptie op voor hun eerste dag.

  7. Leid de nieuwe medewerker rond door het pand.

  8. Neem als team tijd voor een interactieve kennismakingssessie (koffie of lunch) op de eerste dag. Zie ook 

  9. Stel de nieuwe medewerker voor aan andere collega’s.

  10. Maak de introductiedag echt interactief. Hier kun je de nieuwe medewerkers echt laten ervaren dat jullie diversiteit en inclusiviteit serieus nemen.

Meer tips?

Lees ook het blog: 30 insights and 3 actions to take your onboarding process to the next level

Scroll even door de alinea: Diversity and inclusion: Welcome everyone!

Daar vind je nog 15 tips voor een meer inclusieve onboarding van nieuwe medewerkers.

The talk of Sarah Cordivano (Zalando) at Onboard.Amsterdam was all about inclusive onboarding.


Meer weten?

Meer informatie over onboarding vind je op onze onboarding-pagina.

Of neem contact met me op! 

Frank Philips
Phone: +31 6 41189753
E-mail: frank@yesweconnect.nl

 
Vorige
Vorige

Complimenten

Volgende
Volgende

Werkergernissen