Hogere waardering door rode draad

Is er een duidelijke rode draad die nieuwe collega’s kunnen volgen binnen de onboarding?

De cijfers liegen niet. We zien dat de waardering van deelnemers van een gemiddelde 7,5 naar 8 en hoger doorschieten als de verschillende onderdelen van het onboarding programma beter op elkaar aansluiten. Op zich natuurlijk niet zo verwonderlijk, maar hier is vaak nog wel een hoop te winnen.


Afstemming in de onboarding journey

De afgelopen tijd hebben we met verschillende klanten een investering gedaan in een betere afstemming van de informatiestromen rondom de onboarding. Nieuwe medewerkers krijgen vanuit verschillende kanten informatie, bijvoorbeeld via de mail en een onboarding app, maar ook tijdens een introductiedag en een terugkomdag of reconnect bijeenkomst of tijdens bijeenkomsten van de business unit of afdeling.

Met onze klanten zijn we deze informatiestromen in kaart gaan brengen. Dat leverde gelijk al goede inzichten op.

  • Klopt niet: Als je alles overzichtelijk bij elkaar hebt staan, zie je vaak in een oogopslag dat er iets niet klopt of niet logisch is.

  • Dubbelingen of onbelangrijke informatie: Ook komt het voor dat informatie dubbel aangeboden. Of dat onbelangrijke zaken veel aandacht krijgen. Dat vraagt telkens weer tijd en energie van je nieuwe medewerker en wekt zo irritatie op.

  • Oeps vergeten: In meerdere situaties ontdekten we dat een heel belangrijk element was vergeten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de klantreis of overzicht van het productieproces.

  • Geen rode draad: Dit laatste kan juist een mooie kapstok blijken te zijn waaraan je alle informatie kunt ophangen. En zo creëer je dan weer een heldere rode draad door alle informatie heen.

  • Ruis op de lijn: Voor een goede ervaring moeten de verschillende onderdelen van de onboarding naadloos op elkaar aansluiten. De rode draad en het verhaal moeten doorlopen van email, naar app, naar introductiedag, terug naar de app enzovoort.


Voorbeeld

Als je een onboarding bijeenkomst in het programma hebt zitten, kun je iedereen vooraf alvast van informatie voorzien (via een mail, website of onboarding app). De belangrijkste onderdelen van de dag laat je al de revue passeren. Ook geef je ze de mogelijkheid om  alvast een vraag hierover te stellen: “Waar wil jij het liefst meer over weten?

Tijdens de onboarding bijeenkomst zorg je ervoor dat de meeste tijd wordt besteed aan de onderwerpen waar je nieuwe medewerkers de meeste interesse in hebben. En gelijk na de bijeenkomst deel je presentaties en uitkomsten van de bijeenkomst delen met je nieuwe medewerkers (via mail, website of onboarding app).


Wat kun je doen om de afstemming te verbeteren?

Pak het als volgt aan:

  1. Zet jullie onboarding journey uit in de tijd (preboarding, eerste dag, eerste week, etc.)

  2. Breng de huidige informatie in kaart per fase van de onboarding

  3. Waar klopt het niet? Waar zitten dubbelingen? Wat is onbelangrijk? Wat zijn jullie vergeten?

  4. Bepaal de rode draad en verbeter jullie programma. Voer de eindredactie over alle content.

  5. Evalueren maar!

En hopelijk levert dit bij jullie ook een hogere waardering op.

 

Wil je hier meer over weten, of wil je dat we je hierbij helpen. Leuk!
Neem even contact op via: frank@yesweconnect.nl

Groet Frank

Vorige
Vorige

1. Stel een sterk team op voor onboarding

Volgende
Volgende

'The Art of Gathering' - 9 lessen voor verbindende Onboarding Events