Compleet Onboardingstraject

Hoe ervaren jullie nieuwe medewerkers de onboarding op dit moment? Dit is bepalend voor hun keuze om wel of niet te blijven. Best wel belangrijk 😉.

En natuurlijk wil je hier ook het verschil maken als organisatie, maar dat kan best complex zijn. Zoveel afdelingen, mensen, informatie, systemen en processen. Hoe maak je daar chocola van?

Een compleet onboardingstraject

Bij een compleet onboardingstraject kijken we naar de eerste 100 dagen van de nieuwe medewerker.

  • Preboarding – voor de eerste werkdag begint het welkom heten al.

  • Eerste werkdag – hèt maak- of breekmoment voor je nieuwe medewerker.

  • Eerste week – inwerken en introductie in de organisatie.

  • Eerste maand – verder inwerken en veel kennismakingen.

  • 60 / 90 / 100 dagen – sluit de onboarding goed af en leidt ze door in hun medewerkersreis

Blended aanpak

Dat is dé manier om er chocola van te maken!
Geef je nieuwe medewerkers een optimale onboarding ervaring.

  • Waarbij jullie systemen soepel in elkaar overlopen: onboarding app, HR software, intranet, Sharepoint, Microsoft Teams, Leermanagementsysteem, …

  • En de diverse bijeenkomsten en ontmoetingen een logische plek hebben: de introductiebijeenkomst, team kennismaking, reconnect bijeenkomst, koffie dates, …


Voorbeeld cases en blogs


Hoe goed is jullie onboarding? De kwaliteit van het onboardingsproces is bepalend voor de keuze van nieuwe mensen om wel of niet bij jouw organisatie te blijven. En in een grote organisatie kan het onboarding proces erg complex zijn. Er zijn diverse afdelingen, mensen en systemen bij betrokken. Hoe maak je daar chocola van?

We zijn heel nieuwsgierig naar het unieke verhaal van jullie organisatie en hoe we jullie mogen helpen om te komen tot een verbindend onboardingstraject. Graag zetten we onze kennis en ervaring in om je te helpen. Onze aanpak op hoofdlijnen bestaat uit 3 stappen:

Aanpak

Stap 1
Onboarding plan

Project definitie en onboarding journey in kaart

Onze consultants staan voor je klaar om op basis van krachtige formats snel tot de kern te komen. Zo realiseren we met elkaar in korte tijd een gedegen en compleet onboarding plan:

Definitie van de context, scope en rollen (manager, IT, facilities, HR, buddy, leidinggevenden,…)

  • Business case bouwen

  • Persona’s maken

  • Onboarding journey uittekenen

  • Hulp bij de selectie en inzet van ondersteunende tools en software

Stap 2
Onboarding design

Ontwerp van een blended aanpak met eenduidige communicatie en energieke live en online sessies

In deze stap helpen we jullie om het programma in detail te ontwerpen:

  • Verhaallijnen uitwerken en communicatie flow opzetten (denk hierbij aan: een mail flow, verhaallijn voor de onboarding app, hoofdstukken structuur voor jullie Learning Management Systeem,…)

  • Verzamelen en creëren van content

  • Integratie van bestaande systemen in het complete onboarding plan

  • Het ontwerp maken van een of meerdere onboarding sessies

  • In de gaten houden of alle details optellen tot de gewenste ervaring

Stap 3
Periodieke uitvoering

Ondersteunen bij de periodieke uitvoering van jullie programma

We ondersteunen jullie zoveel als gewenst bij de uitvoering van het periodieke programma:

  • Wekelijks, maandelijks, per kwartaal

  • Registratie van nieuwe medewerkers en afvangen van vragen

  • Complete organisatie en facilitering van introductiebijeenkomsten en andere sessies

  • Online of in de vorm van live events

  • Op corporate niveau en/of in business units & teams

  • Analyse van evaluaties en een continue verbeterloop


“YES! ik voel me verbonden.” Als jullie nieuwe mensen dit aan het eind van hun onboarding zeggen, is onze missie geslaagd. En om van jullie onboarding zo’n YES!-ervaring te maken, werken we met deze design principes.

Design principes

Design principes medewerker centraal

Medewerker centraal

  • Zorgen dat medewerkers ervaren dat ze gezien worden.

  • Het programma op elk onderdeel toetsen op relevantie voor de nieuwe medewerker.

  • Deelnemers vragen naar hun inbreng: hoe zie jij het?

Design principes veilige omgeving

Veilige omgeving

  • Zorgen voor een warm welkom nog voor de start.

  • Fun, humor en een kwinkslag maken het luchtig. Neem jezelf niet te serieus.

  • Diversiteit, inclusie, gelijkheid en verbondenheid zijn de basis.

Design principe touchpoints inbouwen

Touchpoints inbouwen

  • Zorgen voor activatie. Maak het leuk én makkelijk.

  • Afwisseling in energieniveau over het hele programma en in de opbouw van een sessie of bijeenkomst.

  • Interactie en uitwisseling staat centraal.


Zullen we kennismaken?

Frank is onze happy connector. Hij komt graag met je in contact om te praten over jullie onboarding.
Bel of mail hem voor een afspraak op:
frank@yesweconnect.nl
+31 6 41189753