Compleet Onboardingstraject
Hoe ervaren jullie nieuwe medewerkers de onboarding op dit moment? Dit is bepalend voor hun keuze om wel of niet te blijven. Best wel belangrijk 😉.
En natuurlijk wil je hier ook het verschil maken als organisatie, maar dat kan best complex zijn. Zoveel afdelingen, mensen, informatie, systemen en processen. Hoe maak je daar chocola van?
Een compleet onboardingstraject
Bij een compleet onboardingstraject kijken we naar de eerste 100 dagen van de nieuwe medewerker.
Preboarding – voor de eerste werkdag begint het welkom heten al.
Eerste werkdag – hèt maak- of breekmoment voor je nieuwe medewerker.
Eerste week – inwerken en introductie in de organisatie.
Eerste maand – verder inwerken en veel kennismakingen.
60 / 90 / 100 dagen – sluit de onboarding goed af en leidt ze door in hun medewerkersreis
Blended aanpak
Dat is dé manier om er chocola van te maken!
Geef je nieuwe medewerkers een optimale onboarding ervaring.
Waarbij jullie systemen soepel in elkaar overlopen: onboarding app, HR software, intranet, Sharepoint, Microsoft Teams, Leermanagementsysteem, …
En de diverse bijeenkomsten en ontmoetingen een logische plek hebben: de introductiebijeenkomst, team kennismaking, reconnect bijeenkomst, koffie dates, …
Voorbeeld cases en blogs
Hoe goed is jullie onboarding? De kwaliteit van het onboardingsproces is bepalend voor de keuze van nieuwe mensen om wel of niet bij jouw organisatie te blijven. En in een grote organisatie kan het onboarding proces erg complex zijn. Er zijn diverse afdelingen, mensen en systemen bij betrokken. Hoe maak je daar chocola van?
We zijn heel nieuwsgierig naar het unieke verhaal van jullie organisatie en hoe we jullie mogen helpen om te komen tot een verbindend onboardingstraject. Graag zetten we onze kennis en ervaring in om je te helpen. Onze aanpak op hoofdlijnen bestaat uit 3 stappen:
Aanpak
Stap 1
Onboarding plan
Project definitie en onboarding journey in kaart
Onze consultants staan voor je klaar om op basis van krachtige formats snel tot de kern te komen. Zo realiseren we met elkaar in korte tijd een gedegen en compleet onboarding plan:
Definitie van de context, scope en rollen (manager, IT, facilities, HR, buddy, leidinggevenden,…)
Business case bouwen
Persona’s maken
Onboarding journey uittekenen
Hulp bij de selectie en inzet van ondersteunende tools en software
Stap 2
Onboarding design
Ontwerp van een blended aanpak met eenduidige communicatie en energieke live en online sessies
In deze stap helpen we jullie om het programma in detail te ontwerpen:
Verhaallijnen uitwerken en communicatie flow opzetten (denk hierbij aan: een mail flow, verhaallijn voor de onboarding app, hoofdstukken structuur voor jullie Learning Management Systeem,…)
Verzamelen en creëren van content
Integratie van bestaande systemen in het complete onboarding plan
Het ontwerp maken van een of meerdere onboarding sessies
In de gaten houden of alle details optellen tot de gewenste ervaring
Stap 3
Periodieke uitvoering
Ondersteunen bij de periodieke uitvoering van jullie programma
We ondersteunen jullie zoveel als gewenst bij de uitvoering van het periodieke programma:
Wekelijks, maandelijks, per kwartaal
Registratie van nieuwe medewerkers en afvangen van vragen
Complete organisatie en facilitering van introductiebijeenkomsten en andere sessies
Online of in de vorm van live events
Op corporate niveau en/of in business units & teams
Analyse van evaluaties en een continue verbeterloop
“YES! ik voel me verbonden.” Als jullie nieuwe mensen dit aan het eind van hun onboarding zeggen, is onze missie geslaagd. En om van jullie onboarding zo’n YES!-ervaring te maken, werken we met deze design principes.
Design principes
Medewerker centraal
Zorgen dat medewerkers ervaren dat ze gezien worden.
Het programma op elk onderdeel toetsen op relevantie voor de nieuwe medewerker.
Deelnemers vragen naar hun inbreng: hoe zie jij het?
Veilige omgeving
Zorgen voor een warm welkom nog voor de start.
Fun, humor en een kwinkslag maken het luchtig. Neem jezelf niet te serieus.
Diversiteit, inclusie, gelijkheid en verbondenheid zijn de basis.
Touchpoints inbouwen
Zorgen voor activatie. Maak het leuk én makkelijk.
Afwisseling in energieniveau over het hele programma en in de opbouw van een sessie of bijeenkomst.
Interactie en uitwisseling staat centraal.
Zullen we kennismaken?
Frank is onze happy connector. Hij komt graag met je in contact om te praten over jullie onboarding.
Bel of mail hem voor een afspraak op:
frank@yesweconnect.nl
+31 6 41189753