5 Onboarding trends voor 2023

Een nieuw jaar vol verbindingen staat op onze agenda, bij jullie ook? We zien dat steeds meer organisaties het belang van een goede onboarding inzien. Want ook in 2023 blijft het een uitdaging om je ervaren krachten en talenten te behouden. De arbeidsmarkt is krap en dat zie je terug in de onboarding trends. Lees mee met onze voorspelling voor 2023 en zorg dat je je medewerkers met je organisatie verbindt!


1. Onboarding steeds meer een ‘hot topic’ 🔥

Het vlammetje brandt! Tijdens het grootste onboarding event van Nederland, Onboard Amsterdam, zagen we al dat niet alleen het aantrekken, maar juist ook het behouden van werknemers gelukkig op iedereens prioriteitenlijstje staat.  

Nu een deel van de babyboomers aan het uitstromen is, kunnen we niet meer om de krapte op de arbeidsmarkt heen. Simpel gezegd zijn er niet genoeg mensen om het werk te doen. Wat nu? Zorg er in ieder geval voor dat je goede mensen blijven!

We zien voor 2023 dus nog meer focus op het warme welkom voor nieuwe medewerkers. Met ook steeds meer aandacht voor de eerste maanden waarin de nieuwe medewerker de aansluiting moet vinden bij collega’s en de doelen en plannen van de organisatie.


2. Meer aandacht voor het rendement en de impact 🎯

Aan recruitment geven organisaties veel geld uit. Deze uitgave verdien je als organisatie niet terug als een medewerker vervolgens ook weer snel vertrekt. Desondanks zijn organisaties nog steeds terughoudend met hun uitgaven voor een goede onboarding. Deze uitgaven worden gezien als een kostenpost... Logisch? Wij vinden van niet!

Vervang deze mindset door te bedenken dat onboarding een rendabele investering in je nieuwe medewerker is, die zichzelf terugverdient. Een goede onboarding, gericht op verbinding, heeft een positieve bijdrage aan het behoud van medewerkers op langer termijn (retentie). 

We zien dat er al meer wordt geëvalueerd aan de ‘zachte kant’ van onboarding, zoals “Hoe heb je de onboarding ervaren? Voel je je verbonden met de organisatie?”. Echter het meten van ‘harde‘ data om te bepalen of een onboarding programma een positieve impact heeft op het behouden van medewerkers op lange termijn, dat loopt nog achter. De invulling qua systemen, data privacy en algehele mindset voor het meten van deze ROI is namelijk nog een uitdaging.

Voor 2023 verwachten we dat steeds meer organisatie aan de gang gaan met het verzamelen van HR data en dat legt de echte impact van onboarding bloot.


3. Onboarding als een beleving 🤩

Zenden van informatie was al “zo 2021”, maar toch zijn onboarding programma’s vaak nog gericht op het delen van (veel) informatie. Gelukkig zien we dat steeds meer organisaties er een ‘experience’ van willen maken. Als je echt verbinding wilt maken, moet je programma interactief zijn.

Als HR-medewerker moet je echter wel sterk in je schoenen staan om de informatie die de organisatie wilt zenden te filteren voor de medewerkers. Nee, zeggen tegen eenzijdig zenden betekent vaak nee zeggen tegen afdelingen, teams of management met eigen belangen. De regie in handen nemen over de onboarding is dus erg belangrijk!

Een medewerker wil niet op zijn eerste werkdag overspoeld worden met het OR-verhaal, een handleiding van 100 pagina’s en een stortvloed aan informatie die hij niet kan verwerken. Zet daarom je nieuwe medewerker en hun behoeftes centraal en ga ook het gesprek met je organisatie aan over het belang daarvan op de lange termijn.

Voor 2023 verwachten we dat steeds meer organisaties van de onboarding een beleving willen maken. Hierbij is het dan van belang om die beleving te laten aansluiten bij de behoefte van de medewerkers.


4. Verbinding én ‘purpose’ ❤️

Iedereen is op zoek naar zingeving. De nieuwe generatie medewerkers is hier nog actiever mee. Ze zoeken een organisatie met een krachtige purpose, die aansluit bij hun eigen waarden en overtuigingen.

Er is wat te kiezen voor medewerkers en hier zijn ze dus steeds kritischer op. Organisaties zullen hun purpose ook echt moeten voorleven. Niet alleen een mooie tekst op de website, maar juist ook actie ondernemen. Ook daarin zijn de verwachtingen steeds groter. Een goed doel steunen is natuurlijk mooi, maar spreekt de organisatie ook haar leveranciers, klanten en partners aan op hun gedrag en keuzes? Dat typeert de echte purpose gedreven organisatie.

Zorg dat de ‘purpose’ aan de voor én achterkant, de ruggengraat van je bedrijf, in orde is. Laat tijdens onboarding duidelijk zien we je als organisatie bent, welke stappen je aan het maken bent in je doelstellingen en op welke manieren een nieuwe medewerker zich met je kan verbinden!


5. Leren van meerdere inclusieve aanpakken in plaats van generaliseren 💡

Iedereen is anders, maar ook elke organisatie is anders. Werken jullie veel thuis of juist op kantoor? Hoe is de genderverdeling? Is er sprake van meertaligheid? Wat is de culturele achtergrond van jullie medewerkers? Zijn er mensen met beperkingen in dienst? Omdat elke organisatie anders is, past er ook geen algemene aanpak op het beleid aangaande diversiteit en inclusiviteit.

Voor de onboarding betekent het dat je vooral zo inclusief mogelijk wilt zijn voor iedereen. En wat dat inclusief is, kun je het beste vragen aan je medewerkers zelf. Wanneer ervaren zij dat ze aangesproken en betrokken zijn? Zoek voor 2023 de verbinding op en ga met elkaar in gesprek binnen de organisatie. Zet de verschillende methodes van onboarding van afdelingen bij elkaar om ervan te leren en maak meerdere inclusieve onboarding aanpakken in plaats van één algemene!


De achterliggende gedachte achter al deze trends? Het gesprek aangaan intern én met nieuwe medewerkers om erachter te komen wat verbindend werkt. Blijf verbonden met de nieuwe lichting, je purpose en maak op basis daarvan meerdere inclusieve belevingen die nieuwe medewerkers aan je organisatie verbindt én behoudt.

P.S. vergeet dan ook niet om vervolgens je daadwerkelijke impact te meten. 😉


Wil je meepraten over het verbeteren van jullie onboarding programma?

Check dan onze online ronde tafel sessies:

Als je nu meteen meer over wilt weten, kun je altijd contact met me opnemen. Dan kunnen we kijken wat jullie onboardingprogramma nog beter kan maken.

Spreek je snel!
Groet, Frank

 
Vorige
Vorige

'The Art of Gathering' - 9 lessen voor verbindende Onboarding Events

Volgende
Volgende

Waarom is een goede onboarding belangrijk?