Onboarding programma voorbeeld van TNT

Onboarding programma voorbeeld van TNT

ls je bij TNT komt werken als heftruckchauffeur, helpdeskmedewerker of accountmanager volg je een inwerkprogramma op je eigen afdeling. Wat tot voor kort nog niet was geregeld, is een centrale onboarding dag of introductie dag voor nieuwe medewerkers. Door onze ervaringen met andere onboarding programma's, mochten we ook voor TNT hiermee aan de slag. nmiddels zijn we er trouwens wel achter dat er geen gouden formule bestaat voor de opzet van zo'n dag. Elk bedrijf is anders, culturen verschillen, maar ook de samenstelling van de groep waarvoor het programma bedoeld is, zijn niet hetzelfde. Dus in plaats van een blauwdruk, beschrijven we hier een onboarding programma voorbeeld.


Bouwstenen voor onboarding programma's

In de diverse introductiedagen, die we voor en met klanten realiseren, zien we een aantal elementen telkens terugkomen in het programma:

  1. Warm en persoonlijk welkom

  2. Kennismaking met elkaar

  3. Verbinding maken met het grote doel

  4. Cultuur overbrengen

  5. Samenhang in beeld

Ook is er een aantal elementen dat niet perse in de introductiedag een plaats hoeft te krijgen, deze tref je dan ook niet aan in dit onboarding programma voorbeeld:

  • Toespraak van de directeur. Dit kan ook een ander directielid doen, of via filmpjes. Ook erg verfrissend is het om een collega, die net zijn eerste 100 dagen heeft afgerond, de opening te laten doen.

  • Uitleg over regels, gebruiken en structuren. Dit is vaak saaie en taaie kost, die wel belangrijk is, maar ook gemakkelijk vooraf of achteraf via de diverse online tools beschikbaar te maken is.

  • Vraagstuk of probleem oplossen. Dit kan een leuke opdracht zijn, maar vergis je niet in het feit dat mensen pas bij je organisatie beginnen. Ze hebben nog weinig kennis van de activiteiten en de manieren waarop dingen worden aangepakt. Als je hun frisse blik wilt inzetten, kun je ze beter een aantal stellingen voorleggen en daarop laten reageren.


Onboarding programma voorbeeld

Aan de hand van bovenstaande bouwstenen hebben we samen met TNT het programma ingevuld:

Warm en persoonlijk welkom
Het programma vind plaats op een van de eigen locaties van TNT in Dordrecht, in eigen huis dus. Diverse medewerkers zijn betrokken bij het welkom heten van de nieuwelingen met als unieke traktatie een warme appelflap (echt super lekker!). De hoogstaande kwaliteit van dit gebak viel zowel bij de Nederlandse als ook bij de Belgische TNT-ers gelijk in goede aarde.

Kennismaking met elkaar
Bij binnenkomst ontvangt iedereen zijn persoonlijke badge met daarop de teamindeling en inzicht in de overeenkomsten met anderen. Binnen de teams leer je elkaar snel beter kennen. Het blijkt zelfs zo te zijn dat in elk team iedereen 1 overeenkomst deelt. Zo hebben we het team van ochtendmensen en het team van TNT-ers die als kind graag profvoetballer wilden worden. Tijdens het voorstelrondje en de energieke quiz krijg je nog meer inzicht in elkaars overeenkomsten en verschillen.

Verbinding maken met het grote doel
Een van de leidinggevenden vertelt de groep een verhaal waarin precies naar voren komt waar TNT voor staat. Vervolgens gaat iedereen in groepjes aan de slag en neemt een interview af bij een andere onboarder. Het interview heeft tot doel om bloot te leggen wat iedereen professioneel inbrengt om met elkaar het grote doel te kunnen nastreven. Nu stellen de onboarders elkaar voor en vertellen welke unieke inbreng ze bij hun interviewpartner zien. Een mooie en waardevolle sessie.

Cultuur overbrengen
Tijdens de dag zijn diverse managers en medewerkers betrokken bij de interactieve presentaties. De inhoud van de presentaties is vooraf goed op elkaar afgestemd, zodat inhoud en interactie elkaar afwisselen. In elke presentatie sijpelt een stuk van de cultuur door.

Samenhang in beeld brengen
Aan het einde van de dag is het de opdracht aan de teams om de puzzelstukjes bij elkaar te brengen, zodat geheel zichtbaar wordt. Elk team geeft haar beeld van de samenhang weer. Er is geen goed of fout natuurlijk, maar wel verschillende zienswijzen en dat is voor iedereen interessant.


Ervaringen

Alle deelnemers aan de introductie dag geven in de enquete aan de ze zich meer verbonden voelen met collega's en gemotiveerder zijn om samen te werken. Voor mijzelf was het ook een bijzondere ervaring. Van 1999 tot 2001 heb ik zelf voor TNT gewerkt. Een onboarding programma was er toen nog niet, maar ik koester wel mooie herinneringen aan die tijd.


Onboarding is meer dan een introductie dag

Naast een introductie dag komt er natuurlijk nog veel meer kijken bij de onboarding van nieuwe medewerkers. Voor de business case voor onboarding en het proces op hoofdlijnen verwijs ik graag door naar een ander blog.

Meer weten?
Ik ben Frank Philips van Yes! We Connect. We realiseren programma’s en tools voor
meer verbinding. Heb jij ook een mooi onboarding programma voorbeeld? Of wil je weten wat we kunnen doen voor jouw organisatie? Neem dan contact met me op. Ik kan je er alles over vertellen en denk graag met je mee. Bel me op 06-41189753 of mail frank@yesweconnect.nl.

Vorige
Vorige

7 Teambuilding ideeën voor onboarding

Volgende
Volgende

7 >> Versnellers voor Employee Engagement