Netwerk in actie

Meetings zijn de ultieme manier om veel mensen met elkaar te laten interacteren. De aanwezigen vormen een grote bron van kennis, ervaring en contacten. Deze ontsluiten voor elkaar is een zeer belangrijke voorwaarde om de potentie van meetings daadwerkelijk te benutten. Om dit voor elkaar te krijgen zetten we vaak een netwerkronde in.

We maken teams van 10-12 personen. De teamleden denken na over wat hen bezig houdt, waar ze mee aan de slag moeten, wat ze willen bereiken en wie hen daarbij verder kan helpen.

Elk teamlid definieert nu een concrete vraag. Alle teamleden hebben ook bagage, namelijk: kennis, ervaringen en een netwerk van contacten. Gemiddeld hebben mensen 50-200 contacten in hun netwerk. Aan iedere teamtafel is daarmee een netwerk van z'n 1.000 contacten vertegenwoordigd.

Alle deelnemers schrijven hun vraag in een netwerkboekje en stellen hun vraag aan de groep. De boekjes worden daarna doorgegeven aan de linker buurman. De 10 anderen van je team beantwoorden jouw vraag.

De boekjes worden iedere 2 minuten doorgegeven en nieuwe vragen worden beantwoord. Op de 11 vragen kunnen door het team zo in korte tijd opgeteld wel 100 antwoorden gegeven worden.

Tijdens een bijeenkomst met 100-120 personen worden in 30 minuten wel tot 1.000 uitwisselingen gerealiseerd. 

Iedereen gaat naar huis met een concreet resultaat: antwoorden en ervaringen op de vraag die jou op dat moment bezig houdt. Nieuwe contacten die je verder kunnen helpen jouw doel te bereiken. 


“Als je de netwerkronde toepast binnen een afdeling of team is het erg van belang om de deelnemers te coachen op kwetsbaarheid.”

KWETSBAARHEID

Hoe kwetsbaarder je jezelf durft op te stellen, des te interessanter de reacties die je terugkrijgt. Iedereen wil namelijk echt graag helpen. Interessante ervaringen hiermee deden we op bij ABN Amro, Rabobank, Reaal, UWV, e.a.

Als voorbeeld: Een man van 50 plus vraagt binnen een groep marketeers of er iemand is die hem meer kan uitleggen over online en social media. Hij heeft het gevoel dat hij hierin echt een achterstand heeft tot de rest. Kwetsbaar omdat het hele bedrijf net over is op een 100% online strategie. De social media manager neemt de handschoen op en biedt aan om hem gedurende een paar uur “bijles” te geven.

Relaties versterken

Ook als relatie versterker is de netwerkronde krachtig. Voor diverse organisaties en communities zetten we de netwerkronde al in, zoals Kampong Business Club, Nyenrode, Skillcity, UMC Utrecht, e.a.

Univé en Tromp Advies vroegen ons om hun beider relaties met elkaar laten netwerken. Het resultaat was een duidelijke win-win-win. De deelnemende ondernemers hielpen elkaar verder en deden zaken, de samenwerking tussen Univé en Tromp Advies kreeg een impuls en de ondernemers waren zo enthousiast dat zij zich gingen gedragen als adviseurs voor Univé en Tromp Advies. Mooi werk!

Vorige
Vorige

Ambities mappen

Volgende
Volgende

5 Succesfactoren Good to Great meetings: Activatie (6)