Impact maken met onboarding

In vergelijking met andere HR thema’s staat onboarding nog in de kinderschoenen. Dat is niet goed, want hiermee neem je het werk van de onboarding verantwoordelijke binnen jullie organisatie niet serieus. En wat nog belangrijker is, er blijft veel potentieel onbenut voor nieuwe medewerkers om te shinen en voor de organisatie om haar impact te vergroten op klanten en de maatschappij.

Nou hoor ik je denken: “Poeh, grote woorden hoor. Is dat zo eigenlijk wel zo?”

Jazeker! Lees maar mee.


Onboarding in de kinderschoenen

Bij een grote overheidsorganisatie kreeg ik een inkijkje in de keuken. Ik vroeg hoeveel geld besteden jullie aan werving en selectie en hoeveel aan de onboarding van die nieuwe medewerkers? Deze overheidsorganisatie haalde jaarlijks ca. 1.000 nieuwe medewerkers binnen.

Overzicht verhoudingen Budget onboarding versus budget voor werving en selectie

👉 Het budget om de 1.000 medewerkers te werven en te selecteren bedraagt 20 miljoen en een team van 5 full time medewerkers.
👉 Voor onboarding is 1 persoon verantwoordelijk (1 dag per week) met een budget van € 100.000.

>> Conclusie:

Dat is dus slechts een half procentje!

Dit voorbeeld illustreert wat mij betreft dat onboarding nog niet echt serieus wordt genomen in organisaties.

Terechte vervolgvraag is dan: Is dat een probleem?

 

Het onbenutte potentieel van onboarding

Onboarding is een sterke troefkaart voor organisaties bij het terugdringen van uitstroom. En ook op andere problematieken kun je veel impact hebben met de onboarding, denk hierbij aan een hogere productiviteit en betrokkenheid van medewerkers, een positieve bedrijfscultuur en minder verzuim.

Maar laten we eens inzoomen op uitstroom, oftewel verloop.
Berenschot heeft recent onderzoek gedaan naar de kosten van verloop in de zorg.

Reken je even mee:

👉 Verloop kost tot € 30.000 per fte
👉 Gemiddelde uitstroom per jaar 23% (in de zorg)
👉 Stel er werken in jouw organisatie 10.000 fte

>> Conclusie:

de totale kosten van verloop bedragen € 69.000.000

(en dat dus elk jaar opnieuw!)

 

Natuurlijk is jullie organisatie anders, snap ik. Om die reden hebben we een ROI calculator gemaakt om jullie eigen situatie in kaart te brengen  https://yesweconnect.nl/onboarding-roi-calculator


 

Case NCG

In 2024 is de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) begonnen met een uitgebreid onboarding programma voor nieuwe medewerkers onder de titel Sterke Start Dagen.

In haar jaarverslag wordt melding van gemaakt van dit onboarding programma.

Sterke Start Dagen bij NCG zorgen voor een vliegende start van 300 nieuwe medewerkers

Ook is in datzelfde jaarverslag te lezen dat het ziekteverzuim is teruggedrongen en het verloop is afgenomen.

Het gemiddelde ziekteverzuim bij NCG daalde

De precieze relatie tussen de introductie van het onboarding programma en de verbeteringen in ziekteverzuim en verloop is moeilijk te leggen. Maar volgens de betrokkenen bij NCG is hier zeker sprake van een sterk verband.

Luister hier de complete podcast over de NCG Sterke Start Dagen:

Klik hieronder voor het stukje over de impact van onboarding op uitstroom:

 

Van kostenpost naar investering

De eerste stap die organisaties moeten zien te maken is het perspectief op onboarding bijstellen. Onboarding is geen kostenpost voor een organisatie. Onboarding is een investering in jullie mensen en in de realisatie van de doelstellingen van de organisatie op lange termijn.

De verandering van het perspectief van kostenpost naar investering heeft grote gevolgen voor de manier waarop de organisatie zal omgaan met haar onboarding programma. Hieronder zie je de vergelijking.👇

En zeg dan eens eerlijk… wat is bij jullie op dit moment het perspectief op onboarding? Kostenpost of investering?

Vergelijking kostenpost of investering. wat is bij jullie op dit moment het perspectief op onboarding?

De impact van onboarding in kaart brengen

En als je dan met elkaar hebt vastgesteld dat onboarding een investering is, dan wil je die investering natuurlijk ook goed volgen.

 

👉 Hoeveel geld investeren we 💶 Investment

👉 Wat is daarvan het rendement - 📊 Return on Investment (ROI)

Het rendement van investeren in goede onboarding kun je op meerdere niveaus in kaart brengen.

 

1️⃣ De ervaring van de nieuwe medewerker. Wat het leuk? En heb je er iets van opgestoken?

2️⃣ Ander gedrag. Heeft het programma eraan bijgedragen dat je dingen anders bent gaan doen?

3️⃣ Is het rendement terug te zien in belangrijke bedrijfsparameters. En kun je daar dan weer een vertaling van maken naar euro’s. Dat laatste is de meeste zuivere “return on investment” (ROI).

 
Onboarding schaal van impact - Het rendement van investeren in goede onboarding kun je op 3 niveaus in kaart brengen.

Onboarding schaal van impact - Het rendement van investeren in goede onboarding kun je op 3 niveaus in kaart brengen.


Impact van onboarding meetbaar maken

Op dit moment zien we dat de meeste organisaties niet verder gaan dan het in kaart brengen van de ervaring van de nieuwe medewerker. Dat is natuurlijk al een mooie stap, maar dit geeft geen compleet beeld. Een goede ervaring is super belangrijk, maar niet het enige punt om aan af te meten of het onboarding programma effectief is.

Denk bijvoorbeeld eens na over het meten van de snelheid van productief worden.

  • Wanneer is een nieuwe medewerker eigenlijk productief?

  • Wie kan dat goed beoordelen? De manager? De medewerker zelf?

  • En hoe kun je dan inzichtelijk krijgen dat je hier voortgang op boekt. Heel belangrijk, maar nog niet zo makkelijk.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor het punt van ‘Thuisvoelen’.

  • Wanneer heb je dat gevoel?

  • En misschien is het nog wel belangrijker om regelmatig in te checken of de nieuwe medewerker verwacht om nog lang bij jullie te blijven.


De schaal van impact helpt bij verbetering

Je kunt de schaal van impact ook gebruiken om jullie onboarding programma te verbeteren. Soms is een onderdeel of activiteit heel erg leuk, maar voegt het weinig toe aan de beoogde effecten van de onboarding. Een andere keer kan een onderdeel of activiteit minder goed scoren, maar wel heel effectief zijn.

Voor beide gevallen, wil je wel tot een oplossing komen. En die ligt dan meestal in het terugbrengen van een goede balans in een positieve ervaring en het optimaliseren van het effect van de activiteit.


Wil je aan de slag met de impact van jullie onboarding?

Plan een onboarding inspiratie halfuurtje met onze happy connector en onboarding expert Frank.

Hij kan je precies vertellen welke stappen je kunt zetten afhankelijk van jullie specifieke onboarding uitdaging. Wat kun je doen als je uitdaging is:

  • Impact meten - Hoe kan ik de impact van het onboarding programma meten?

  • Meer impact - Hoe kan ik meer impact maken met onze onboarding?

  • Budget verlaging - Wat te doen als de budgetten voor onboarding gekort worden?

  • Extra investering - Hoe krijg ik een extra investering in onboarding voor elkaar?

  • Impact onderdelen - Wat is de impact van de verschillende onderdelen van ons onboarding programma?

Onboarding inspiratie halfuurtje

 

“Onboarding Hacks” is een serie blogs van onze onboarding expert Frank Philips

Deze blogserie bestaat uit 22 Hacks waarin elke keer één onderwerp centraal staat. De hacks komen voort uit ons werk aan de onboarding programma’s voor diverse grote organisaties. Het doel achter elke hack is om meer verbinding te realiseren in de onboarding. Doe er vooral je voordeel mee!

Regelmatig verschijnt er een nieuwe hack. Wil je niks missen meld je dan aan voor onze onboarding inspiratie updates.

Ben je geïnteresseerd geraakt in wat wij met Yes! We Connect kunnen doen om de kracht van verbinding in jullie onboarding te brengen? Neem dan contact met ons op of plan een onboarding inspiratie halfuurtje.

 
Volgende
Volgende

15. Geef jullie nieuwe medewerkers een uitdaging