Elkaar beter kennen
Leer elkaar beter kennen. Ontdek de magie van de klik.
Connectie ervaren met iemand anders heeft iets magisch. Je voelt je verbonden en het lijkt soms alsof je diegene al jaren kent. Maar hoe ontstaat die onverwachte klik en waarom voelt het zo goed? De gebroeders Brafman gingen op onderzoek uit. Rom Brafman in de hoedanigheid als hoogleraar psychologie en Ori als schrijver. Het resultaat is het boek De Magie van de Klik.
In dit boek beschrijven de auteurs de psychologie achter die magie van de klik vanuit de neurobiologie, sociologie en communicatiewetenschap. Ze onderscheiden vijf ‘klikversnellers’ die telkens opnieuw naar voren komen als er wordt gesproken over het hebben van een klik.
Deze klikversnellers zijn:
kwetsbaarheid
nabijheid
resonantie
overeenkomsten
een veilige plaats
Bij Yes! We Connect gaan we vooral in op de overeenkomsten die je met je nieuwe collega’s deelt. Deze zijn namelijk erg belangrijk, want hoe meer overeenkomsten je hebt des te sneller je een klik ervaart, oftewel een gevoel van verbondenheid. Opmerkelijk feitje in het boek: het hebben van de overeenkomst is belangrijker dan het onderwerp van de overeenkomst. Of het nou over je favoriete vakantiebestemming gaat, wat je in je werk wil bereiken, het delen van dezelfde soort humor of een voorkeur voor kroketten, elke overeenkomst draagt bij aan de magie van verbinding.
De Magie van de Klik is voor ons een fijne inspiratiebron. Bijkomend voordeel: het boek leest als een trein. Een echte aanrader voor iedereen die meer wil weten over de connectie die je kan ervaren op de werkvloer en privé.
Voorproefje?
Hier kun je:
een proefhoofdstuk downloaden
het boek of e-book bestellen
Meer leesvoer?
Lees hier hoe Frank van Yes We Connect de magie van de connectie ontdekte.
Tool: Stel je voor
Deze keer in de spotlight: STEL JE VOOR ronde.
De STEL JE VOOR ronde is een werkvorm waarbij je elkaar beter leert kennen door met aandacht naar elkaar te luisteren en echt contact te maken. In deze kennismakingsronde wordt de groep nieuwe medewerkers in trio’s verdeeld die door middel van verschillende vragen op de kaart elkaar gaan interviewen. De vragen zijn luchtig, maar geven ook stof om goed met elkaar in gesprek te gaan en de verdieping op te zoeken. Luister goed, want je moet na het interview een persoonlijke slogan opschrijven die jouw nieuwe collega het best omschrijft.
Gelukt?
Stel je nieuwe collega voor aan de rest van de deelnemers aan de hand van de zelfbedachte slogan. Maak vooral foto’s van iedereen met de persoonlijke slogan kaart. Zo heb je een geweldig foto overzicht van alle nieuwe medewerkers. Ook heel waardevol om met de hele organisatie te delen!
Wil je ook graag dat jullie nieuwe medewerkers elkaar goed leren kennen?
Stel je vraag en we nemen contact met je op.